X

HERCULES

 

Lockheed C-130A Hercules rząd amerykańskich samolotów transportowych produkowanych od 1955; czterosilnikowy grzbietopłat wolnonośny, rampa załadunkowa w tyle kadłuba, podwozie trójpodporowe wciągane w locie, konstrukcja metalowa; prototyp XC-130 oblatany 27 VIII 1954; łączna produkcja 1670 egz., w tym 1011 egz. dla sił powietrznych Stanów Zjedn.; na wyposażeniu lotnictwa wielu państw, m.in. Argentyny, Brazylii, Izraela i Arabii Saudyjskiej; samolotami C-130 dysponuje też lotnictwo brytyjskie (po pewnych modyfikacjach otrzymały tam oznaczenie Hercules W Mk 2Hercules C Mk 3. Odmiany: C-130A Hercules, samolot transportowy z 1955, przystosowany do zabierania 92 żołnierzy lub 64 skoczków spadochronowych albo 72 rannych na noszach bądź ładunku o masie 16 600 kg; seria 231 egz.; turbinowe silniki śmigłowe Allison T56-A-1A o mocy 2760 kW (3750 KM) każdy; rozpiętość 40,25 m, dł. 29,78 m, wys. 11,66 m, pow. nośna 162,12 m2; masa własna 26 300 kg, całkowita 56 500 kg; prędkość maks. 600 km/h, pułap 12 200 m, zasięg 8000 km; odmianami C-130A były DC-13OAGC-13OA, nosiciele bezpilotowych samolotów sterowanych radiem z 1955 i 1959; RC-130A, samolot rozpoznania fotograficznego i fotogrametryczny z 1959; seria 16 egz.; AC-130A Gunship, samolot wsparcia z 1967; 4 działka 20 mm i 4 kaemy 7,62 mm; seria 7 egz.; napęd, wymiary i osiągi wszystkich odmian jak w C-130A; C-130B Hercules, samolot transportowy z 1958; seria 230 egz.; turbinowe silniki śmigłowe Allison T56-A-7 o mocy 2981 kW (4050 KM) każdy; rozpiętość 40,41 m, dł. 29,79 m, wys. 11,68 m, pow. nośna 162 m2; masa własna 31 434 kg, całkowita 61 235 kg; prędkość maks. 621 km/h, pułap 10 000 m, zasięg 7800 km; odmianami C-130B były: NC-130B, samolot doświadczalny z 1960, przystosowany do krótkiego startu i lądowania; SC-130B (HC-130B), samolot ratownictwa morskiego z 1960, przeznaczony dla lotnictwa straży przybrzeżnej; seria 12 egz.; WC-130B, samolot rozpoznania meteorologicznego z 1967; C-130BL Hercules, samolot transportowy z 1960, oznaczony później LC-130F, przystosowany do działania w Arktyce, wyposażony w podwozie kołowe i narty; zamówiony przez lotnictwo marynarki wojennej Stanów Zjedn.; C-130D Hercules, samolot transportowy z 1960, przystosowany do działania w Arktyce; seria 12 egz.; C-130E Hercules, samolot transportowy z 1961; wersja o zwiększonym udźwigu; zabierał ładunek o masie 20 400 kg; seria 503 egz.; turbinowe silniki śmigłowe Allison T56-A-7A o mocy 2981 kW (4050 KM) każdy; wymiary jak w C-130B; masa własna 33 070 kg, całkowita 70 310 kg; prędkość maks. 618 km/h, pułap 7000 m, zasięg 7560 km; odmianą C-130E był EC-130E, samolot ratownictwa morskiego z 1966, oraz WC-130E, samolot rozpoznania meterologicznego z 1967; C-130F Hercules, samolot transportowy z 1960; używany też w lotnictwie marynarki wojennej Stanów Zjedn. GV-1U; jego odmianą był KC-130F (GV-1), zbiornikowiec powietrzny z 1960, przystosowany do jednoczesnego tankowania dwóch samolotów; zamówiony przez lotnictwo piechoty morskiej Stanów Zjedn.; C-130H Hercules, samolot transportowy z 1964; zmodyfikowany; przystosowany do zabierania 92 żołnierzy lub 64 skoczków spadochronowych albo 74 rannych bądź ładunku o masie 19 872 kg; turbinowe silniki śmigłowe Allison T56-A-15 o mocy 3318 kW (4508 KM) każdy; rozpiętość 40,41 m, dł. 29,79 m, wys. 11,66 m, pow. nośna 162,12 m2; masa własna 34 169 kg, całkowita 70 310 kg; prędkość maks. 621 km/h, pułap 10 000 m, zasięg 8264 km; odmianami C-130H były: HC-130H, samolot ratownictwa morskiego z 1964; AC-130H, samolot wsparcia ogniowego z 1966; KC-130H, samolot-cysterna z 1968 eksportowany do Argentyny, Brazylii, Izraela, Hiszpanii i Arabii Saudyjskiej; JHC-130H, samolot z 1969, przystosowany do realizacji zadań programu kosmicznego; C-130K Hercules, samolot transportowy z 1966, zamówiony przez W. Brytanię, gdzie otrzymał oznaczenie Hercules C Mk 1; seria 66 egz.; w rzędzie samolotów C-130 były ponadto następujące odmiany: EC-130G, 4 egz. samolotów retlanslacyjnych z 1962; używane w lotnictwie marynarki wojennej Stanów Zjedn.; EC-1300, samolot przeciwdziałania radioelektronicznego z 1968, używany w lotnictwie marynarki wojennej Stanów Zjedn.; seria 11 egz.; HC-130N, samolot ratownictwa morskiego z 1969, używany do realizacji zadań programu kosmicznego; seria 15 egz.; HC-130P, samolot-cysterna z 1966, seria 20 egz.; KC-130R, samolot-cysterna z 1970, używany w lotnictwie marynarki wojennej Stanów Zjedn.; LC-130R, samolot transportowy z 1972, przystosowany do działania w niskiej temperaturze, wyposażony w podwozie kołowe i narty, używany w lotnictwie marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych. Lockheed DC-130A Hercules Lockheed C-130H Hercules Niektóre wersje samolotu Lockheed C-130 Hercules

Drogi uzytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczac Ci coraz lepsze uslugi. By moc to robic prosimy, abys wyrazil zgode na dopasowanie tresci marketingowych do Twoich zachowan w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam czesciowo finansowac rozwoj swiadczonych uslug.

Pamietaj, ze dbamy o Twoja prywatnosc. Nie zwiekszamy zakresu naszych uprawnien bez Twojej zgody. Zadbamy rowniez o bezpieczenstwo Twoich danych. Wyrazona zgode mozesz cofnac w kazdej chwili.

 Tak, zgadzam sie na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerow w celu dopasowania tresci do moich potrzeb. Przeczytalem(am) Polityke prywatnosci. Rozumiem ja i akceptuje.

 Tak, zgadzam sie na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerow w celu personalizowania wyswietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych tresci marketingowych. Przeczytalem(am) Polityke prywatnosci. Rozumiem ja i akceptuje.

Wyrazenie powyzszych zgod jest dobrowolne i mozesz je w dowolnym momencie wycofac poprzez opcje: "Twoje zgody", dostepnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usuniecie "cookies" w swojej przegladarce dla powyzej strony, z tym, ze wycofanie zgody nie bedzie mialo wplywu na zgodnosc z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.