|
Lockheed
C-130A Hercules rząd amerykańskich samolotów transportowych
produkowanych od 1955; czterosilnikowy grzbietopłat wolnonośny, rampa
załadunkowa w tyle kadłuba, podwozie trójpodporowe wciągane w locie,
konstrukcja metalowa; prototyp XC-130 oblatany 27 VIII 1954; łączna
produkcja 1670 egz., w tym 1011 egz. dla sił powietrznych Stanów
Zjedn.; na wyposażeniu lotnictwa wielu państw, m.in. Argentyny,
Brazylii, Izraela i Arabii Saudyjskiej; samolotami C-130
dysponuje też lotnictwo brytyjskie (po pewnych modyfikacjach otrzymały
tam oznaczenie Hercules W Mk 2 i Hercules C Mk 3.
Odmiany: C-130A Hercules, samolot transportowy z 1955,
przystosowany do zabierania 92 żołnierzy lub 64 skoczków
spadochronowych albo 72 rannych na noszach bądź ładunku o masie
16 600 kg; seria 231 egz.; turbinowe silniki śmigłowe Allison
T56-A-1A o mocy 2760 kW (3750 KM) każdy; rozpiętość
40,25 m, dł. 29,78 m, wys. 11,66 m, pow. nośna 162,12 m2;
masa własna 26 300 kg, całkowita 56 500 kg; prędkość maks. 600
km/h, pułap 12 200 m, zasięg 8000 km; odmianami C-130A były DC-13OA
i GC-13OA, nosiciele bezpilotowych samolotów sterowanych
radiem z 1955 i 1959; RC-130A, samolot rozpoznania
fotograficznego i fotogrametryczny z 1959; seria 16 egz.; AC-130A
Gunship, samolot wsparcia z 1967; 4 działka 20 mm i 4
kaemy 7,62 mm; seria 7 egz.; napęd, wymiary i osiągi wszystkich
odmian jak w C-130A; C-130B Hercules, samolot
transportowy z 1958; seria 230 egz.; turbinowe silniki śmigłowe Allison
T56-A-7 o mocy 2981 kW (4050 KM) każdy; rozpiętość
40,41 m, dł. 29,79 m, wys. 11,68 m, pow. nośna 162 m2;
masa własna 31 434 kg, całkowita 61 235 kg; prędkość maks. 621
km/h, pułap 10 000 m, zasięg 7800 km; odmianami C-130B były: NC-130B,
samolot doświadczalny z 1960, przystosowany do krótkiego startu i lądowania;
SC-130B (HC-130B), samolot ratownictwa morskiego z 1960,
przeznaczony dla lotnictwa straży przybrzeżnej; seria 12 egz.; WC-130B,
samolot rozpoznania meteorologicznego z 1967; C-130BL Hercules,
samolot transportowy z 1960, oznaczony później LC-130F,
przystosowany do działania w Arktyce, wyposażony w podwozie
kołowe i narty; zamówiony przez lotnictwo marynarki wojennej Stanów
Zjedn.; C-130D Hercules, samolot transportowy z 1960,
przystosowany do działania w Arktyce; seria 12 egz.; C-130E
Hercules, samolot transportowy z 1961; wersja o zwiększonym
udźwigu; zabierał ładunek o masie 20 400 kg; seria 503 egz.;
turbinowe silniki śmigłowe Allison T56-A-7A o mocy 2981 kW
(4050 KM) każdy; wymiary jak w C-130B; masa własna 33
070 kg, całkowita 70 310 kg; prędkość maks. 618 km/h, pułap 7000 m,
zasięg 7560 km; odmianą C-130E był EC-130E, samolot
ratownictwa morskiego z 1966, oraz WC-130E, samolot
rozpoznania meterologicznego z 1967; C-130F Hercules,
samolot transportowy z 1960; używany też w lotnictwie
marynarki wojennej Stanów Zjedn. GV-1U; jego odmianą był KC-130F
(GV-1), zbiornikowiec powietrzny z 1960, przystosowany do
jednoczesnego tankowania dwóch samolotów; zamówiony przez lotnictwo
piechoty morskiej Stanów Zjedn.; C-130H Hercules, samolot
transportowy z 1964; zmodyfikowany; przystosowany do zabierania 92
żołnierzy lub 64 skoczków spadochronowych albo 74 rannych bądź ładunku
o masie 19 872 kg; turbinowe silniki śmigłowe Allison T56-A-15
o mocy 3318 kW (4508 KM) każdy; rozpiętość 40,41 m, dł.
29,79 m, wys. 11,66 m, pow. nośna 162,12 m2; masa własna
34 169 kg, całkowita 70 310 kg; prędkość maks. 621 km/h, pułap 10
000 m, zasięg 8264 km; odmianami C-130H były: HC-130H,
samolot ratownictwa morskiego z 1964; AC-130H, samolot
wsparcia ogniowego z 1966; KC-130H, samolot-cysterna z 1968
eksportowany do Argentyny, Brazylii, Izraela, Hiszpanii i Arabii
Saudyjskiej; JHC-130H, samolot z 1969, przystosowany do
realizacji zadań programu kosmicznego; C-130K Hercules, samolot
transportowy z 1966, zamówiony przez W. Brytanię, gdzie otrzymał
oznaczenie Hercules C Mk 1; seria 66 egz.; w rzędzie
samolotów C-130 były ponadto następujące odmiany: EC-130G,
4 egz. samolotów retlanslacyjnych z 1962; używane w lotnictwie
marynarki wojennej Stanów Zjedn.; EC-1300, samolot przeciwdziałania
radioelektronicznego z 1968, używany w lotnictwie marynarki
wojennej Stanów Zjedn.; seria 11 egz.; HC-130N, samolot
ratownictwa morskiego z 1969, używany do realizacji zadań
programu kosmicznego; seria 15 egz.; HC-130P, samolot-cysterna z 1966,
seria 20 egz.; KC-130R, samolot-cysterna z 1970, używany w lotnictwie
marynarki wojennej Stanów Zjedn.; LC-130R, samolot transportowy
z 1972, przystosowany do działania w niskiej temperaturze,
wyposażony w podwozie kołowe i narty, używany w lotnictwie
marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych. Lockheed
DC-130A Hercules Lockheed C-130H Hercules Niektóre wersje samolotu
Lockheed C-130 Hercules
|