ISKRA

 

 

 

PZL TS-11 Iskra , polski samolot szkolno-treningowy z 1963, opracowany przez zespół konstrukcyjny pod kierunkiem T. Sołtyka; jednosilnikowy, dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny, podwozie trójpodporowe wciągane w locie, konstrukcja metalowa; pierwszy lot prototypu TS-11 Iskra 02 - 5 II 1960, drugi prototyp TS-11 Iskra 03 oblatany w 1961; turbinowy silnik odrzutowy HO-10 o ciągu 775 daN (790 kG); 1 działko 20 mm, bomby o masie 100 kg; prędkość maks. 620 km/h, pułap 10 000 m. Odmiany: TS-11 Iskra bis, samolot szkolno-treningowy z 1964; produkowany seryjnie w WSK PZL Mielec; w latach 1964-1987 zbudowano łącznie 400 egz.; turbinowy silnik odrzutowy WSK SO-1 o ciągu 981 daN (1000 kG); rozpiętość 10,06 m, dł. 11,25 m, wys. 3,5 m, pow. nośna 17,5 m2; masa własna 2560 kg, całkowita 3243 kg; prędkość maks. 720 km/h, pułap 11 000 m, zasięg 1250 km; podstawowy samolot do szkolenia pilotów myśliwskich i myśliwsko-szturmowych; zyskał opinię jednego z najlepszych samolotów szkolno-treningowych świata; ustanowiono na nim wiele rekordów międzynarodowych: 2 IX 1964 - 715,7 km/h w obwodzie zamkniętym 100 km, 24 IX 1964 - 730 km/h w obwodzie zamkniętym 500 km, 26 IX 1964 - 839 km/h na bazie 15/25 km; w 1975 lotnictwo Indii zakupiło 50 egz. samolotów tego typu; TS-11 Iskra bis B, samolot szturmowy z 1969; prototyp TS-11 Iskra 100 oblatany w czerwcu 1968; 1 działko 23 mm, 8 pocisków rakietowych, bomby o masie 100 kg oraz zasobniki z 2 kaemami podwieszone pod skrzydłami; TS-11 Iskra bis C, samolot rozpoznania i korygowania ognia artylerii z 1970; prototyp TS-11 Iskra 200 Art oblatany w 1970; samolot wyposażony w 3 kamery fotograficzne AFA-39 i urządzenia identyfikacyjne; TS-11 Iskra bis D, samolot szkolno-bojowy z 1974; dwumiejscowy; prototyp TS-11 Iskra 200 SB oblatany we wrześniu 1973; turbinowy silnik odrzutowy WSK SO-3 o ciągu 981 daN (1000 kG); 16 niekierowanych pocisków rakietowych, bomby o masie 200 kg; rozpiętość 10,06 m, dł. 11,15 m, wys. 3,5 m, pow. nośna 17,5 m2; masa własna 2590 kg, całkowita 3838 kg; prędkość maks. 720 km/h, zasięg 1460 km; TS-11 Iskra bis DF, samolot szkolno-rozpoznawczy z 1974; dwumiejscowy; odmiana jednomiejscowa rozpoznawczo-szturmowa z 1972 nosiła oznaczenie TS-11 Iskra 200 BR; turbinowy silnik odrzutowy WSK 3W o ciągu 1079 daN (1100 kG); 1 działko 23 mm, 8 niekierowanych pocisków rakietowych, bomby o masie 100 kg; wymiary jak TS-11 Iskra bis D; masa własna 2560 kg, całkowita 3243 kg; prędkość maks. 770 km/h, pułap 11 500 m, zasięg 1260 km.