ISKRA
|
PZL
TS-11 Iskra ,
polski samolot szkolno-treningowy z 1963, opracowany przez zespół
konstrukcyjny pod kierunkiem T. Sołtyka; jednosilnikowy, dwumiejscowy
dolnopłat wolnonośny, podwozie trójpodporowe wciągane w locie,
konstrukcja metalowa; pierwszy lot prototypu TS-11 Iskra 02 - 5 II 1960,
drugi prototyp TS-11 Iskra 03 oblatany w 1961; turbinowy silnik
odrzutowy HO-10 o ciągu 775 daN (790 kG); 1 działko 20 mm,
bomby o masie 100 kg; prędkość maks. 620 km/h, pułap 10 000 m.
Odmiany: TS-11 Iskra bis, samolot szkolno-treningowy z 1964;
produkowany seryjnie w WSK PZL Mielec; w latach 1964-1987
zbudowano łącznie 400 egz.; turbinowy silnik odrzutowy WSK SO-1 o ciągu
981 daN (1000 kG); rozpiętość 10,06 m, dł. 11,25 m, wys.
3,5 m, pow. nośna 17,5 m2; masa własna 2560 kg, całkowita 3243
kg; prędkość maks. 720 km/h, pułap 11 000 m, zasięg 1250 km;
podstawowy samolot do szkolenia pilotów myśliwskich i myśliwsko-szturmowych;
zyskał opinię jednego z najlepszych samolotów
szkolno-treningowych świata; ustanowiono na nim wiele rekordów międzynarodowych:
2 IX 1964 - 715,7 km/h w obwodzie zamkniętym 100 km, 24 IX 1964 -
730 km/h w obwodzie zamkniętym 500 km, 26 IX 1964 - 839 km/h na
bazie 15/25 km; w 1975 lotnictwo Indii zakupiło 50 egz. samolotów
tego typu; TS-11 Iskra bis B, samolot szturmowy z 1969; prototyp
TS-11 Iskra 100 oblatany w czerwcu 1968; 1 działko 23 mm, 8 pocisków
rakietowych, bomby o masie 100 kg oraz zasobniki z 2 kaemami
podwieszone pod skrzydłami; TS-11 Iskra bis C, samolot rozpoznania i korygowania
ognia artylerii z 1970; prototyp TS-11 Iskra 200 Art oblatany w 1970;
samolot wyposażony w 3 kamery fotograficzne AFA-39 i urządzenia
identyfikacyjne; TS-11 Iskra bis D, samolot szkolno-bojowy z 1974;
dwumiejscowy; prototyp TS-11 Iskra 200 SB oblatany we wrześniu 1973;
turbinowy silnik odrzutowy WSK SO-3 o ciągu 981 daN (1000 kG);
16 niekierowanych pocisków rakietowych, bomby o masie 200 kg;
rozpiętość 10,06 m, dł. 11,15 m, wys. 3,5 m, pow. nośna 17,5 m2;
masa własna 2590 kg, całkowita 3838 kg; prędkość maks. 720 km/h,
zasięg 1460 km; TS-11 Iskra bis DF, samolot szkolno-rozpoznawczy z 1974;
dwumiejscowy; odmiana jednomiejscowa rozpoznawczo-szturmowa z 1972
nosiła oznaczenie TS-11 Iskra 200 BR; turbinowy silnik odrzutowy WSK 3W
o ciągu 1079 daN (1100 kG); 1 działko 23 mm, 8
niekierowanych pocisków rakietowych, bomby o masie 100 kg; wymiary
jak TS-11 Iskra bis D; masa własna 2560 kg, całkowita 3243 kg; prędkość
maks. 770 km/h, pułap 11 500 m, zasięg 1260 km. |