|
Panavia
Tornado, brytyjsko-zachodnioniemiecko-włoski wielozadaniowy samolot
bojowy z 1974, produkcji międzynarodowego konsorcjum Panavia;
dwusilnikowy, dwumiejscowy grzbietopłat, skrzydła o zmiennej
geometrii (od 25o do 68o), podwozie trójpodporowe
wciągane w locie, konstrukcja metalowa; produkcja seryjna dla
lotnictwa brytyjskiego, zachodnioniemieckiego i włoskiego od 1978;
łącznie w kilku wersjach 809 egz. seryjnych oraz 9 prototypów i 6
egz. samolotów serii informacyjnej; oblot pierwszego prototypu 14 VIII
1974; oznaczenie projektu i prototypu Panavia 200; dwa
turbinowe silniki dwuprzepływowe Turbo-Union RB-199-34R-04 o ciągu
3728 daN (3800 kG) każdy, z dopalaniem 6376 daN
(6500 kG); 2 działka 27 mm IWKA-Mauser, pociski rakietowe,
bomby o łącznej masie 8165 kg; rozpiętość 8,6-13,9 m, dł.
16,7 m, wys. 5,7 m, pow. nośna 28,1/29,7 m2; masa własna
9980 kg, całkowita 20 411 kg; prędkość maks. 2124 km/h, pułap 15
250 m, zasięg 3890 km. Lotnictwo brytyjskie korzysta z wersji myśliwsko-bombowej
Tornado GR Mk1 z 1979 (220 egz.), szkolno-bojowej Tornado BT z
1979 i myśliwskiej dalekiego zasięgu Tornado F Mk 2 z 1979
(165 egz.); długość samolotu F Mk 2 zwiększona do 18,06 m; 1
działko 27 mm, 4 kierowane pociski rakietowe typu Sky Flash oraz
2 kierowane pociski rakietowe typu Sidewinder. Lotnictwo
zachodnioniemieckie dysponuje 324 samolotami w wariantach Tornado
IDS (Interdictor Strike - myśliwsko-szturmowe), Tornado ADV
(Air Defence Variant - przechwytujące). Lotnictwo włoskie ma 100 egz.
samolotów Tornado. Panavia
IDS Panavia Tornado F Mk2
.
|