|
Messerschmitt
Bf 109B-1, rząd niemieckich samolotów myśliwskich,
jednosilnikowych, jednomiejscowych dolnopłatów wolnonośnych z podwoziem
klasycznym dwukołowym wciąganym w locie, konstrukcja metalowa,
produkowanych w latach 1935-1945 dla lotnictwa wojskowego Niemiec i innych
zaprzyjaźnionych z nimi państw. Prace projektowe pod kierunkiem
Willy Messerschmitta rozpoczęto latem 1934 w zakładach BFW,
które we wrześniu 1938 zmieniły nazwę na Messerschmitt AG; 28
V 1935 oblatano pierwszy prototyp Bf 109V-1; silnik rzędowy RR
Kestrel V o mocy 512 kW (695 KM); 2 kaemy 7,9 mm; później
skonstruowano następne prototypy - wzorcowe dla kolejnych wersji
produkcji seryjnej. Wersje i odmiany: Bf 109A z 1936,
na bazie prototypu Bf 109V-2; zamówiono serię 10 egz.,
produkcji nie podjęto; silnik rzędowy Junkers Jumo 210A o mocy
449 kW (610KM); 2 kaemy 7,9 mm, Bf 109B-1 z 1937,
pierwsza wersja seryjna; seria 30 egz.; silnik Junkers Jumo 210D
o mocy 467 kW (535 KM); 2 kaemy 7,9 mm; rozpiętość 9,9
m, dł. 8,7 m, wys. 2,45 m, pow. nośna 16,35 m2; masa własna
1577 kg, całkowita 2197 kg; prędkość maks. 465 km/h, pułap 9000 m,
zasięg 450 km; Bf 109B-2 z 1937; seria 24 egz. dla
Hiszpanii; silnik Junkers Jumo 210 Da o mocy 530 kW
(720KM), śmigło dwułopatowe przestawialne, metalowe; masa własna
1506 kg, całkowita 2152 kg; wymiary i osiągi jak w odmianie B-1;
Bf 109C-1 z 1938; seria 60 egz.; silnik Junkers Jumo 210
Ga o mocy 515 kW (700 KM); 4 kaemy 7,9 mm; masa własna
1597 kg, całkowita 2296 kg; prędkość maks. 470 km/h, pułap 9500 m,
zasięg 450 km; wymiary jak w odmianie B-1; Bf 109D-1
z 1938, wersja przejściowa do zakończenia budowy nowego silnika Daimler-Benz
DB 600; seria 200 egz.; silnik Junkers Jumo 210 Da o mocy
530 kW (720 KM); masa własna 2070 kg, całkowita 2420 kg;
uzbrojenie, wymiary i osiągi jak w odmianie C-1. W
1938 6 egz. wysłano do Hiszpanii, 3 egz. sprzedano na Węgry, 10 egz.
do Szwajcarii; na samolocie Bf 109 V 13 (będącym jednym z prototypów
serii Bf 109D), wyposażonym w specjalnie przygotowany
silnik DB 601 o mocy 1230 kW (1650 KM), pilot dr
Hermann Wurster 11 XI 1937 ustanowił światowy rekord prędkości
610,95 km/h; Bf 109E-1 z 1939, seria 1540 egz.; silnik rzędowy
widlasty odwrócony 12-cylindrowy DB 601 A o mocy 810 kW
(1100 KM); 2 kaemy 7,9 mm, 2 działka 20 mm; rozpiętość 9,86 m,
dł. 8,64 m, wys. 2,27 m, pow. nośna 16,4 m2; masa własna
1975 kg, całkowita 2446 kg; prędkość maks. 560 km/h, pułap 11 400
m, zasięg 680 km; standardowy myśliwiec w wojnie z Polską
we wrześniu 1939; Bf 109E-1/B, samolot myśliwsko-bombowy z 1939;
silnik i uzbrojenie jak w E-1, dodatkowo 4 bomby po 50
kg każda lub 1 bomba o masie 250 kg; Bf 109E-3 z 1939,
seria w 1940 - 1868 egz.; silnik rzędowy widlasty odwrócony
12-cylindrowy DB 601 Aa o mocy 736 kW (1000 KM); 2
kaemy 7,9 mm, 3 działka 20 mm; masa własna 2060 kg, całkowita 2610
kg; wymiary i osiągi jak w E-1; standardowy myśliwiec
z okresu bitwy o W. Brytanię; Bf 109E-4, samolot myśliwsko-bombowy
z 1940; silnik rzędowy widlasty odwrócony 12-cylindrowy DB 601
N o mocy 883 kW (1200 KM); 2 kaemy 7,9 mm, 2 działka
20 mm; Bf 109E-4/B, samolot myśliwsko-bombowy z 1940; 4
bomby po 50 kg każda lub 1 bomba o masie 250 kg; pozostałe dane
jak w E-1; Bf 109E-4/N, samolot myśliwski nocny z 1940;
samoloty Bf 109E-4 stosowano w Afryce Pn.; Bf 109E-5,
samolot myśliwski z 1940, przystosowany do rozpoznania
fotograficznego; 2 kaemy 7,9 mm; Bf 109E-6 z 1940,
przystosowany do rozpoznania fotograficznego; silnik rzędowy DB-601N
o mocy 883 kW (1200 KM); Bf 109E-7 z 1941, o zwiększonym
zasięgu, z dodatkowym zbiornikiem paliwa; Bf 109E-7/U 2,
samolot myśliwsko-szturmowy z 1941, przystosowany do działań w Afryce
Pn.; dodatkowe opancerzenie silnika i chłodnic; silnik rzędowy
widlasty odwrócony 12-cylindrowy DB 601 N o mocy 883 kW
(1200 KM); Bf 109E-8, samolot myśliwski z 1942,
adaptacja samolotu Bf 109E-1 z dodatkowym zbiornikiem
paliwa; Bf 109E-9, samolot rozpoznawczy z 1942, adaptacja
samolotu Bf 109E-1; Bf 109F-0, samolot myśliwski z 1940,
seria informacyjna ze znacznymi zmianami konstrukcyjnymi, inny obrys
statecznika pionowego i skrzydeł - z trapezowych na
eliptyczne; silnik rzędowy 12-cylindrowy DB 601 N o mocy
883 kW (1200 KM); 2 kaemy 7,9 mm, 1 działko 20 mm; Bf
109F-2 z 1941; 2 kaemy 7,9 mm, 1 działko 15 mm; Bf 109F-3
z 1942; silnik rzędowy DB 601 E o mocy 957 kW
(1300 KM); uzbrojenie jak w Bf 109F-2; rozpiętość
10,06 m, dł. 9,04 m, wys. 3,4 m, pow. nośna 17,3 m2;
masa własna 1980 kg, całkowita 2970 kg; prędkość maks. 628 km/h, pułap
11300 m, zasięg 710 km; Bf 109F-4 z 1942; uzbrojenie: 2
kaemy 7,9 mm, 1 działko 20 mm; Bf 109F-4/B, samolot myśliwsko-bombowy
z 1942; Bf 109F-4/R 1, samolot myśliwski z 1942; 2
kaemy 7,9 mm, 3 działka 20 mm; Bf 109F-4Trop, samolot myśliwsko-bomowy
z 1942, odmiana tropikalna; Bf 109F-5, samolot rozpoznania
fotograficznego z 1942, wyposażony w dodatkowe zbiorniki
paliwa; Bf 109F-6, samolot myśliwski z 1942, przystosowany
do rozpoznania fotograficznego, nie uzbrojony; Bf 109G, samolot
myśliwski z 1942; silnik rzędowy widlasty 12-cylindrowy DB 605
A o mocy 1086 kW (1475 KM); 2 kaemy 7,9 mm, 3 działka
20 mm; Bf 109G-0 z 1942, seria przedprodukcyjna 12 egz.;
silnik DB 601 E o mocy 957 kW (1300 KM); 2 kaemy
7,9 mm, 1 lub 3 działka 20 mm; Bf 109G-1 z 1942; silnik DB
605 A o mocy 1086 kW (1475 KM); uzbrojenie jak w Bf
109G-0; Bf 109G-1/Trop z 1943, odmiana tropikalna; 2
kaemy 13 mm, 1 działko 20 mm; Bf 109G-2 z 1943, używany głównie
do rozpoznania fotograficznego, bez kabiny ciśnieniowej; 2 kaemy 7,9 mm
w osłonie silnika i 2 kaemy 7,9 mm w kadłubie, strzelające
do tyłu; Bf 109G-3 z 1943, udoskonalona odmiana Bf
109G-1; Bf 109G-4 z 1943, przystosowany do rozpoznania
fotograficznego; 2 kaemy 7,9 mm; Bf 109G-5 z 1943,
przystosowany do rozpoznania fotograficznego; silnik DB 605 D o mocy
z doładowaniem 1325 kW (1800 KM); 2 kaemy 13 mm; Bf
109G-5/R 2 z 1943, przystosowany do rozpoznania
fotograficznego, odmiana udoskonalona Bf 109G-5, o zwiększonej
powierzchni statecznika poziomego; Bf 109G-6 z 1943; silnik
rzędowy widlasty 12-cylindrowy DB 605 A-1 o mocy 1086 kW
(1475 KM); 2 kaemy 13 mm, 1 działko 30 mm, 2 działka 20 mm; rozpiętość
9,91 m, dł. 9,04 m, wys. 2,59 m, pow. nośna 16,16 m2;
masa własna 2676 kg, maks. 3400 kg; prędkość maks. 623 km/h, pułap
11740 m, zasięg 990 km; Bf 109G-6/R-1, samolot myśliwsko-bombowy
z 1943, przystosowany do przenoszenia 1 bomby o masie 250 kg
lub 500 kg; Bf 109G-6/R 2, samolot myśliwsko-bombowy z 1944,
przystosowany do podwieszania niekierowanych pocisków rakietowych
powietrze-ziemia; Bf 109G-6/U, samolot myśliwski z 1943;
silnik rzędowy BD 605 AS lub DB 605 AM o mocy z doładowaniem
1325 kW (1800 KM); 2 kaemy 13 mm, 3 działka 30 mm; Bf
109G-6/U 4N, samolot myśliwski nocny z 1943; Bf 109G-8,
samolot myśliwski z 1944; przystosowany do rozpoznania
fotograficznego; silnik DB 605 A lub DB 605 D; 2 kaemy 13
mm; Bf 109G-10, samolot myśliwski z 1944, silnik rzędowy
12-cylindrowy DB 605 D o mocy z doładowaniem 1325 kW
(1800 KM); 2 kaemy 13 mm, 1 działko 30 mm; wymiary jak w Bf
109G-6; masa własna 2100 kg, całkowita 3496 kg; prędkość maks.
685 km/h, pułap 12 000 m, zasięg 560 km; najszybszy samolot wersji G;
Bf 109G-10/R 2, samolot myśliwski z 1944, wyposażony w instalację
FuG 25A, umożliwiającą rozpoznanie samolotów nieprzyjaciela
("swój-obcy"); Bf 109G-10/R6 z 1944, zmieniona osłona
kabiny pilota; Bf 109G-10/U 4, samolot myśliwski z 1944; 2
kaemy 13 mm, 3 działka 30 mm; Bf 109G-12, samolot treningowy z 1944;
dwumiejscowy, przeznaczony do szkolenia operacyjno-taktycznego; 2 kaemy
7,9 mm; Bf 109G-14, samolot myśliwski z 1944, unowocześniona
odmiana Bf 109G-6; silnik rzędowy DB 605 A, AS, ASB,
ASM lub D; 2 kaemy 13 mm, 1 działko 20 mm oraz dodatkowo
2 działka 20 mm lub 2 niekierowane pociski rakietowe WG 21; był
samolotem wzorcowym dla zbudowanego po wojnie w Czechosłowacji
samolotu S-199; Bf 109G-14/Trop, samolot myśliwski z 1944,
odmiana tropikalna; Bf 109G-14/R 2, samolot myśliwski z 1944;
usterzenie pionowe o większej powierzchni; Bf 109G-16,
samolot myśliwsko-szturmowy z 1944; dodatkowe opancerzenie silnika
i chłodnicy. Łącznie wyprodukowano 14122 samoloty Bf 109G
wszystkich odmian, 162 egz. przekazano lotnictwu Finlandii; produkcję
licencyjną podjęły węgierskie zakłady Weiss w Budapeszcie
i rumuńskie zakłady w Braszow; Bf 109H-0, samolot myśliwski
z 1944; produkowany w małej serii, głównie przebudowywane
egzemplarze odmiany Bf 109F; silnik rzędowy DB 601 E o mocy
883 kW (1200 KM); Bf 109H-1, samolot myśliwski z 1944,
przystosowany do działania na dużej wysokości; silnik rzędowy
widlasty odwrócony 12-cylindrowy DB 601 E-1 o mocy 883 kW
(1200 KM); 2 kaemy 7,9 mm, 1 działko 30 mm; rozpiętość 11,92 m,
dł. 9,04 m; prędkość maks. 610 km/h, pułap 14600 m; Bf 109J,
samolot myśliwski z 1944, wersja wzorcowa produkcji licencyjnej w Hiszpanii;
Bf 109K-0, samolot myśliwski z 1944; silnik rzędowy DB
605 D; seria przedprodukcyjna; Bf 109 K-2 z 1945; silnik
rzędowy widlasty odwrócony 12-cylindrowy DB 605 A SCM/DCM o mocy
z doładowaniem 1472 kW (2000 KM); 1 działko 30 mm, 2
działka 15 mm; rozpiętość 9,9 m, dł. 8,92 m, wys. 3,4 m, pow. nośna
16,2 m2; masa całkowita 3496 kg; prędkość maks. 728
km/h, pułap 12600 m, zasięg 560 km; Bf 109K-4 z 1945,
kabina ciśnieniowa; Bf 109K-6 z 1945; 2 kaemy 15 mm, 3 działka
30 mm; masa całkowita 3596 kg; Bf 109K-14 z 1945, ostatnia
odmiana samolotu myśliwskiego serii K; silnik rzędowy widlasty odwrócony
12-cylindrowy DB 605 L o mocy 1251 kW (1700 KM); 2
kaemy 13 mm, 1 działko 30 mm; prędkość maks. 728 km/h (na wysokości
11500 m); pozostałe parametry jak w K-2; Bf 109T,
samolot myśliwski z 1940; wersja pokładowa opracowana dla
budowanego lotniskowca "Graf Zeppelin", adaptacja samolotu Bf
109 E; Bf 109 Z, samolot eksperymentalny z 1943; dwa
samoloty myśl. Be 109 F połączono dodatkowym płatem
centralnym tworząc w ten sposób samolot dwukadłubowy,
dwusilnikowy, jednomiejscowy; silniki rzędowe widlaste odwrócone
12-cylindrowe DB 605, każdy o mocy 1086 kW (1475 KM);
5 działek 30 mm, bomby o masie 500 kg; rozpiętość 13,27 m, dł.
8,92 m, wys. 3,52 m; masa całkowita 4900 kg; prędkość maks. 710
km/h. Do jednostek myśliwskich Luftwaffe samoloty Bf 109 zaczęto
sukcesywnie dostarczać od 1937; w tym samym roku użyto ich w walkach
w Hiszpanii, a w dużej liczbie przez lotnictwo niemieckie na
wszystkich frontach w latach 1939-1945. Samoloty Messerschmitt
Bf 109 były najliczniej produkowanymi samolotami myśliwskimi w II
wojnie światowej; w 1939 lotnictwo niemieckie miało ich 1085, do
1945 zbudowano łącznie 30573 egz., a wraz z produkcją licencyjną
w innych krajach - w Czechosłowacji do 1948 i w
Hiszpanii do 1958 - ponad 33000 egzemplarzy.
|