SPEEDFIRE

 

 

Supermarine Spritfire , rząd brytyjskich samolotów myśliwskich z lat 1938-1945; jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny, podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie, konstrukcja metalowa; prototyp zaprojektowany przez R.J. Mitchella oblatano 5 III 1936; łączna produkcja 20 351 egz. w 24 odmianach podstawowych z licznymi modyfikacjami; podstawowy samolot myśliwski RAF w latach II wojny światowej. Odmiany: Spitfire Mk I, samolot myśliwski z 1938; seria 1583 egz.; silnik rzędowy widlasty 12-cylindrowy RR Merlin II o mocy 758 kW (1030 KM); 8 kaemów 7,7 mm; rozpiętość 11, 23 m, dł. 9,11 m, wys. 3,79 m, pow. nośna 22,45 m2; masa własna 1750 kg, całkowita 2395 kg; prędkość maks. 583 km/h, pułap 10 930 m, zasięg 925 km; Spitfire F Mk IA, samolot myśliwski z 1938; silnik rzędowy 12-cylindrowy RR Merlin II o mocy 758 kW (1030 KM); uzbrojenie i wymiary jak w Mk I; masa własna 2180 kg, całkowita 2626 kg; prędkość maks. 571 km/h, pułap 10 370 m, zasięg 772 km; Spitfire F Mk IB, samolot myśliwski z 1939, seria 30 egz.; napęd, wymiary i osiągi jak w Mk IA; 2 działka 20 mm, 4 kaemy 7,7 mm; Spitfire F Mk IIA, samolot myśliwski z 1940; seria 750 egz.; silnik rzędowy RR Merlin XII o mocy 865 kW (1175 KM); 8 kaemów 7,7 mm; rozpiętość 11, 23 m, dł. 9,22 m, wys. 3,79 m, pow. nośna 22,45 m2; masa własna 2200 kg, całkowita 2963 kg; prędkość maks. 574 km/h, pułap 11 346 m, zasięg 800 km; Spitfire F Mk IIB, samolot myśliwski z 1940; seria 170 egz.; napęd, wymiary i osiągi jak F Mk IIA; 2 działka 20 mm, 4 kaemy 7,7 mm; Spitfire Mk IIC, samolot ratownictwa morskiego z 1940; zmodyfikowany Spitfire Mk IIA, wyposażony w świece dymne oraz urządzenia do spuszczania traw pneumatycznych i żywności, później przemianowany na Spitfire ASR Mk II; Spitfire F Mk III, samolot myśliwski z 1940; skrzydła bez eliptycznych końcówek, co zmniejszyło ich rozpiętość do 9,3 m, a pow. nośną do 20,44 m2; silnik rzędowy RR Merlin XX o mocy 1022 kW (1388 KM); 4 działka 20 mm; pozostałe dane jak w F Mk IIB; Spitfire PR Mk III, samolot rozpoznania fotograficznego z 1941; znany też pod oznaczeniem Spitfire C; bez uzbrojenia; Spitfire PR Mk IV, samolot rozpoznania fotograficznego z 1941; seria 229 egz.; znany też pod oznaczeniem Spitfire D; bez uzbrojenia; prędkość maks. 600 km/h, zasięg 3200 km; Spitfire F Mk V, samolot myśliwski z 1941; produkowany w kilku modyfikacjach; łącznie 6464 egz.; Spitfire F Mk VA, samolot myśliwski z 1941; seria 94 egz.; silnik rzędowy RR Merlin 45 o mocy 1082 kW (1470 KM); 8 kaemów 7,7 mm; rozpiętość 11,23 m, dł. 9,12 m, wys. 3,84 m, pow. nośna 22,45 m2; masa własna 2245 kg, całkowita 2929 kg; prędkość maks. 605 km/h, pułap 11 000 m, zasięg 760 km; Spitfire F Mk VB, samolot myśliwski z 1941; seria 3923 egz.; dostarczony do Turcji, Portugalii, Egiptu i ZSRR; silnik rzędowy RR Merlin 45 lub 46 o mocy 1041 kW (1415 KM); 2 działka 20 mm, 4 kaemy 7,7 mm; wymiary i osiągi jak Mk VA; Spitfire F Mk VB Trop, samolot myśliwski z 1941; przystosowany do działania w Afryce; napęd, uzbrojenie, wymiary i osiągi jak Mk VB; Spitfire F Mk VC, samolot myśliwski z 1941; seria 2447 egz,; przystosowany do ataków bombowych; 2 działka 20 mm, 4 kaemy 7,7 mm, bomby o masie 240 kg; napęd, wymiary i osiągi jak z Mk VB; Spitfire LF Mk VB, samolot myśliwski z 1942; przystosowany do działania na małej wysokości, skrzydła bez końcówek eliptycznych; silnik rzędowy RR Merlin 45M, 50M lub 55M o mocy 1167 kW (1585 KM); 2 działka 20 mm, 4 kaemy 7,7 mm; rozpiętość 9,93 m, dł. 9,22 m, wys. 3,84 m, pow. nośna 21,5 m2; masa własna 2291 kg, całkowita 3000 kg; prędkość maks. 574 km/h, pułap 10 700 m, zasięg 760 km; Spitfire LF Mk VC, samolot myśliwski z 1942; przystosowany do działania na małej wysokości; silnik rzędowy RR Merlin 45M o mocy 839 daN (1140 KM); masa całkowita 3080 kg; prędkość maks. 574 km/h, pułap 11 133 m, zasięg 756 km, Spitfire PR Mk V, samolot rozpoznania fotograficznego z 1941; znany też pod oznaczeniem Spitfire F; Spitfire HF Mk VI, samolot myśliwski z 1942; przystosowany do działania na dużej wysokości; seria 100 egz.; skrzydła eliptyczne z ostrymi końcówkami; silnik rzędowy RR Merlin 47 o mocy 10141 kW (1515 KM); 2 działka 20 mm, 4 kaemy 7,7 mm; rozpiętość 12,24 m, dł. 9,19 m, wys. 3,84 m, pow. nośna 23,1 m2; masa własna 2400 kg, całkowita 3257 kg; prędkość maks. 586 km/h, pułap 12 200 m, zasięg 820 km; Spitfire PR Mk VI, samolot rozpoznania fotograficznego z 1942; znany też pod oznaczeniem Spitfire F; bez uzbrojenia; Spitfire HF Mk VII, samolot myśliwski z 1942; przystosowany do działania na dużej wysokości; silnik rzędowy RR Merlin 64 o mocy 1256 kW (1720 KM); 2 działka 20 mm, 4 kaemy 7,7 mm; rozpiętość 12,24 m, dł. 9,53 m, wys. 3,84 m, pow. nośna 23,1 m2; masa własna 2720 kg, całkowita 3570 kg; prędkość maks. 657 km/h, pułap 13 100 m, zasięg 1900 km; Spitfire PR Mk VII, samolot rozpoznania fotograficznego z 1943; znany też pod oznaczeniem Spitfire G; Spitfire HF Mk VIII, samolot myśliwski z 1942; przystosowany do działania na dużej wysokości; łączna produkcja 1658 egz.; silnik rzędowy RR Merlin 70 o mocy 1259 kW (1710 KM); uzbrojenie, wymiary i osiągi jak HF Mk VII; Spitfire F Mk VIII, samolot myśliwski z 1942; silnik rzędowy RR Merlin 61 lub 63 o mocy 1258 kW (1710 KM); 2 działka 20 mm, 4 kaemy 7,7 mm, bomby o masie 226 kg; wymiary jak LF VB; prędkość maks. 657 km/h, zasięg 1900 km; Spitfire LF Mk VIII, samolot myśliwsko-bombowy z 1942; przystosowany do działania na małej wysokości; silnik rzędowy RR Merlin 66 o mocy 1266 kW (1720 KM); uzbrojenie i wymiary jak F Mk VIII, prędkość maks. 656 km/h, pułap 11 825 m, zasięg 885 km; Spitfire F Mk IX, samolot myśliwski z 1942; seria 5609 egz. w kilku modyfikacjach; silnik rzędowy RR Meriln 61 lub 63 o mocy 1214 kW (1650 KM); 2 działka 20 mm, 4 kaemy 7,7 mm; rozpiętość 11,23 m, dł. 9,47 m, wys. 3,86 m, pow. nośna 22,44 m2; masa własna 2550 kg, całkowita 3400 kg, maks. 4313 kg; prędkość maks. 656 km/h, pułap 13 115 m, zasięg 1580 km; Spitfire HF Mk IXE, samolot myśliwski z 1942; przystosowany do działania na dużej wysokości; silnik rzędowy Rr Meriln 70 o mocy 1086 kW (1475 KM); Spitfire LF Mk IXC, samolot myśliwsko-bombowy z 1942; przystosowany do działania na małej wysokości; napęd, wymiary i osiągi jak w Mk IX; 2 działka 20 mm, 2 kaemy 12,7 mm, bomby o masie 226 kg; Spitfire LF Mk IXE, samolot myśliwsko-bombowy z 1943, silnik rzędowy RR Merlin 66 o mocy 1163 kW (1580 KM); 2 działka 20 mm, 4 kaemy 7,7 mm, bomby o masie 226 kg; wymiary i osiągi jak LF Mk IXC; Spitfire W Mk IX, wodnosamolot myśliwski z 1945; prototyp z dwoma pływakami; nie produkowany seryjnie; silnik rzędowy RR Merlin 66 o mocy 1266 kW (1720 KM); 2 działka 20 mm, 4 kaemy 7,7 mm; rozpiętość 11,23 m, dł. 10,82 m, wys. 4,22 m, pow. nośna 22,48 m2; masa własna 2948 kg, całkowita 3900 kg; prędkość maks. 607 km/h, pułap 11 000 m, zasięg 740 km; Spitfire PR Mk X, samolot rozpoznawczo-fotograficzny z 1942, wyposażony w kabinę ciśnieniową; 16 egz.; Spitfire PR Mk XI, samolot rozpoznawczo-fotograficzny z 1942, seria 471 egz.; prędkość maks. 679 km/h Spitfire LF Mk XII, samolot myśliwski z 1943; przystosowany do działania na małej wysokości; silnik rzędowy RR Griffon III o mocy 1277 kW (1735 KM); uzbrojenie, wymiary i osiągi jak w LF IXC; Spitfire PR Mk XIII, samolot rozpoznwczo-fotograficzny z 1942, przystosowany do lotów na małych wysokościach; seria 25 egz.; Spitfire F Mk XIV, samolot myśliwsko-bombowy z 1943; seria 975 egz.; silnik rzędowy RR Griffon 65 o mocy 1497 kW (2034 KM); 2 działka 20 mm, 4 kaemy 7,7 mm, bomby o masie 226 kg; masa całkowita 3972 kg; prędkość maks. 706 km/h, pułap 13 115 m; Spitfire F Mk XIVE, samolot myśliwsko-bombowy z 1943; zmieniona osłona kabiny pilota; wymiary i osiągi F Mk XVIF Mk XIVE nieznacznie różniące się od Mk IX; Spitfire LF Mk XVI, samolot myśliwski z 1943; przystosowany do działania na małej wysokości; seria 1054 egz.; silnik widlasty 12-cylindrowy Packard Merlin 266 o mocy 1163 kW (1580 KM); 4 działka 20 mm; rozpiętość 9,93 m, dł. 9,54 m, wys. 3,84 m, pow. nośna 21,5 m2; masa własna 2630 kg, całkowita 3400 kg; prędkość maks. 651 km/h, pułap 12 900 m, zasięg 690 km; Spitfire LF Mk XVIE, samolot myśliwsko-bombowy z 1943; przystosowany do działania na małej wysokości; napęd, uzbrojenie i osiągi jak LF Mk XVI, bomby o masie 452 kg; Spitfire RP Mk XVIE, samolot myśliwski z 1943; przystosowany do rozpoznania taktycznego; seria 430 egz.; Spitfire F Mk XVIII, samolot myśliwsko-bombowy z 1944, wzmocniona konstrukcja umożliwiająca zabieranie dodatkowych zbiorników paliwa; seria 100 egz.; silnik rzędowy RR Griffon 67 o mocy 1722 kW (2340 KM); masa całkowita 4231 kg; prędkość maks. 711 km/h, pułap 12 505 m, zasięg 805 km; Spitfire FR Mk XVIII, samolot myśliwsko-rozpoznawczy; seria 200 egz.; masa całkowita zwiększona do 4994 kg; Spitfire PR Mk XIX, samolot rozpoznania fotograficznego z 1945; bez uzbrojenia, kabina ciśnieniowa, seria 225 egz.; Spitfire F Mk 21, samolot myśliwski z 1944; charakteryzujący się większym udźwigiem; wprowadzony do służby od marca 1945; bez uzbrojenia, kabina ciśnieniowa, seria 225 egz.; silnik widlasty 12-cylindrowy RR Griffon 61 o mocy 1509 kW (2050 KM); 4 działka 20 mm, bomby o masie 452 kg; rozpiętość 11,25 m, dł. 9,96 m, wys. 4,11 m, pow. nośna 22, 67 m2; masa własna 3130 kg, całkowita 4142 kg; prędkość maks. 730 km/h, pułap 13 200 m, zasięg 1400 km; Spitfire F Mk 21 Laminar Wing, samolot myśliwski z 1945; skrzydła o profilu laminarnym; napęd, uzbrojenie, wymiary i osiągi jak F Mk 21; Spitfire F Mk 22, samolot myśliwski z 1945; seria 278 egz.; wprowadzony do służby po zakończeniu wojny; nowa osłona kabiny pilota; Spitfire F Mk 23, samolot myśliwski z 1945; prototyp; Spitfire F Mk 24, samolot myśliwski z 1945, ostatnia seria rzędu tych samolotów w liczbie 54 egz.; silnik rzędowy RR Griffon 85 o mocy 1509 kW (2050 KM); masa całkowita 4586 kg; prędkość maks. 731 km/h, pułap 13 115 m, zasięg 788 km; w latach 1941-1945 odmiany myśliwskie i myśliwsko-bombowe Spitfire używane były wymiennie w dyonach myśliwskich 302, 303, 306, 308, 315, 316, 317 i 318 PSP;.