|
BAe
Harrier GR Mk 1, rząd brytyjskich samolotów szturmowych i rozpoznawczych
pionowego startu i lądowania (PSL), produkowanych dla lotnictwa
brytyjskiego, na eksport oraz na licencji w amerykańskich zakładach
Mc Donnell Douglas - pierwszy pełnosprawny samolot bojowy PSL
produkowany seryjnie od 1967; łącznie ponad 300 egzemplarzy (produkcji
brytyjskiej). Prototyp samolotu Hawker P.1127 rozpoczął próby
wznoszenia 21 X 1960, pełen zakres lotu przeprowadzono 13 II 1961; do
1963 zbudowano 6 prototypów Hawker Siddeley P.1127 Kestrel, w 1965
- 9 samolotów serii informacyjnej, które otrzymały oznaczenie
wojskowe Kestrel F/GA/ Mk 1; wersja przedprodukcyjna 8 egzemplarzy
otrzymała nowe oznaczenie Hawker Siddeley Harrier - oblot 31 VIII 1966
i zainicjowała produkcję seryjną w kilku odmianach (od 1970
BAe). Jednosilnikowy, jednomiejscowy grzbietopłat wolnonośny, skrzydła
skośne, podwozie jednotorowe z podpórkami pod skrzydłami, wciągane
w locie, konstrukcja metalowa; turbinowy silnik odrzutowy nośno-napędowy
z czterema dyszami o przestawianym kierunku ciągu od poziomu
do pionu RR Bristol Pegasus. Odmiany: Kestrel F/GA/ Mk 1 z 1965,
samolot szturmowy, seria 9 egzemplarzy; turbinowy silnik odrzutowy BS
Pegasus 5 o ciągu 6764 daN (6895 kG); rozpiętość 6,98 m,
dł. 12,95 m, wys. 3,28 m; masa całkowita 7030 kg; prędkość
maksymalna 0,87 Ma; Harrier GR Mk 1, samolot szturmowy i rozpoznawczy
z 1968 - oblot 28 XII 1967; pierwsza seria produkcyjna 77
egzemplarzy; turbinowy silnik dwuprzepływowy RR Bristol Pegasus 101 o ciągu
8456 daN (8620 kG); uzbrojenie podwieszane na 5 zamkach o masie
do 2270 kg; rozpiętość 7,7 m, dł. 13,87 m, wys. 3,43 m,
powierzchnia nośna 18,68 m2; masa całkowita 11 340 kg;
prędkość maksymalna 1160 km/h, pułap 15 000 m; Harrier GR
Mk 1 A, samolot szturmowo-rozpoznawczy z 1971; zaadaptowane
samoloty GR Mk 1 z silnikiem o większym ciągu RR Bristol
Pegasus 102 8899 daN (9071 kG); Harrier T Mk 2, samolot
szkolno-bojowy z 1968, dwumiejscowy, pierwszy lot 24 IV 1967; seria
13 egzemplarzy; silnik RR Bristol Pegasus 101; dł. zwiększona do 17,0 m,
wys. 4,17 m; Harrier T Mk 2A, samolot szkolno-bojowy z 1971;
adaptacja samolotów T Mk 2, z silnikiem RR Bristol Pegasus 102;
Harrier GR Mk 3, samolot szturmowo-rozpoznawczy z 1973; seria 37
egzemplarzy; silnik RR Bristol Pegasus 103 o ciągu 9567 daN
(9752 kG); 2 działka 30 mm Aden, bomby, niekierowane pociski
rakietowe o masie do 2268 kg (podwieszane na 5 zamkach); rozpiętość
7,7 m (z dodatkowymi zbiornikami paliwa 9,04 m), dł. 13,91 m,
wys. 3,43 m, powierzchnia nośna 18,68 m2; masa własna
5507 kg, całkowita 8165 kg, całkowita maksymalna 11 793 kg;
prędkość maksymalna 1186 km/h, pułap 15 240 m, zasięg
3330 km (z jednym tankowaniem 5560 km); Harrier T Mk 4,
samolot szkolno-bojowy z 1973; dwumiejscowy, silnik RR Bristol
Pegasus 103, seria 5 egzemplarzy; Harrier Mk 50, samolot
szturmowo-rozpoznawczy z 1971; produkcja na zamówienie lotnictwa
amerykańskiego korpusu piechoty morskiej; seria 102 egzemplarzy, z tego
10 to odpowiednik wersji GR Mk 1 A z silnikiem Pegasus 102,
oznaczenie amerykańskie AV-8 A; pozostałe 92 egzemplarze to
odpowiednik wersji GR Mk 3 z silnikiem Pegasus 103. W latach
1979-1984 zmodernizowano 47 egzemplarzy i otrzymały one oznaczenie
AV-8 C; 11 egzemplarzy otrzymało oznaczenie AV-8 S; Harrier Mk 51,
odmiana eksportowa z 1973, seria 10 egzemplarzy dla Hiszpanii -
oznaczenie VA-1 Matador; Harrier Mk 52, egzemplarz doświadczalny z 1971,
zbliżony do T Mk 4; Harrier II GR Mk 5, brytyjsko-amerykański samolot
szturmowy i rozpoznania taktycznego pionowego startu i lądowania
z 1986; seria 94 egzemplarzy dla lotnictwa brytyjskiego;
jednomiejscowy, jednosilnikowy grzbietopłat wolnonośny, konstrukcja
metalowa, wersja zmodernizowana, produkowana w zakładach Mc
Donnell-Douglas; turbinowy silnik dwuprzepływowy RR Pegasus 11-21E o ciągu
9567 daN (9752 kG); 2 działka 30 mm, uzbrojenie o łącznej
masie 7711 kg, podwieszane na 7 węzłach; rozpiętość 9,25 m,
dł 14,12 m, wys. 3,36 m; masa własna 5783 kg, całkowita
13 494 kg; prędkość maksymalna 1113 km/h, zasięg 2400 km;
oznaczenie lotnictwa amerykańskiego AV-8B; Harrier II GR Mk 7, odmiana
szturmowa nocna z 1989.
|