HARRIER

 

 

 

BAe Harrier GR Mk 1, rząd brytyjskich samolotów szturmowych i rozpoznawczych pionowego startu i lądowania (PSL), produkowanych dla lotnictwa brytyjskiego, na eksport oraz na licencji w amerykańskich zakładach Mc Donnell Douglas - pierwszy pełnosprawny samolot bojowy PSL produkowany seryjnie od 1967; łącznie ponad 300 egzemplarzy (produkcji brytyjskiej). Prototyp samolotu Hawker P.1127 rozpoczął próby wznoszenia 21 X 1960, pełen zakres lotu przeprowadzono 13 II 1961; do 1963 zbudowano 6 prototypów Hawker Siddeley P.1127 Kestrel, w 1965 - 9 samolotów serii informacyjnej, które otrzymały oznaczenie wojskowe Kestrel F/GA/ Mk 1; wersja przedprodukcyjna 8 egzemplarzy otrzymała nowe oznaczenie Hawker Siddeley Harrier - oblot 31 VIII 1966 i zainicjowała produkcję seryjną w kilku odmianach (od 1970 BAe). Jednosilnikowy, jednomiejscowy grzbietopłat wolnonośny, skrzydła skośne, podwozie jednotorowe z podpórkami pod skrzydłami, wciągane w locie, konstrukcja metalowa; turbinowy silnik odrzutowy nośno-napędowy z czterema dyszami o przestawianym kierunku ciągu od poziomu do pionu RR Bristol Pegasus. Odmiany: Kestrel F/GA/ Mk 1 z 1965, samolot szturmowy, seria 9 egzemplarzy; turbinowy silnik odrzutowy BS Pegasus 5 o ciągu 6764 daN (6895 kG); rozpiętość 6,98 m, dł. 12,95 m, wys. 3,28 m; masa całkowita 7030 kg; prędkość maksymalna 0,87 Ma; Harrier GR Mk 1, samolot szturmowy i rozpoznawczy z 1968 - oblot 28 XII 1967; pierwsza seria produkcyjna 77 egzemplarzy; turbinowy silnik dwuprzepływowy RR Bristol Pegasus 101 o ciągu 8456 daN (8620 kG); uzbrojenie podwieszane na 5 zamkach o masie do 2270 kg; rozpiętość 7,7 m, dł. 13,87 m, wys. 3,43 m, powierzchnia nośna 18,68 m2; masa całkowita 11 340 kg; prędkość maksymalna 1160 km/h, pułap 15 000 m; Harrier GR Mk 1 A, samolot szturmowo-rozpoznawczy z 1971; zaadaptowane samoloty GR Mk 1 z silnikiem o większym ciągu RR Bristol Pegasus 102 8899 daN (9071 kG); Harrier T Mk 2, samolot szkolno-bojowy z 1968, dwumiejscowy, pierwszy lot 24 IV 1967; seria 13 egzemplarzy; silnik RR Bristol Pegasus 101; dł. zwiększona do 17,0 m, wys. 4,17 m; Harrier T Mk 2A, samolot szkolno-bojowy z 1971; adaptacja samolotów T Mk 2, z silnikiem RR Bristol Pegasus 102; Harrier GR Mk 3, samolot szturmowo-rozpoznawczy z 1973; seria 37 egzemplarzy; silnik RR Bristol Pegasus 103 o ciągu 9567 daN (9752 kG); 2 działka 30 mm Aden, bomby, niekierowane pociski rakietowe o masie do 2268 kg (podwieszane na 5 zamkach); rozpiętość 7,7 m (z dodatkowymi zbiornikami paliwa 9,04 m), dł. 13,91 m, wys. 3,43 m, powierzchnia nośna 18,68 m2; masa własna 5507 kg, całkowita 8165 kg, całkowita maksymalna 11 793 kg; prędkość maksymalna 1186 km/h, pułap 15 240 m, zasięg 3330 km (z jednym tankowaniem 5560 km); Harrier T Mk 4, samolot szkolno-bojowy z 1973; dwumiejscowy, silnik RR Bristol Pegasus 103, seria 5 egzemplarzy; Harrier Mk 50, samolot szturmowo-rozpoznawczy z 1971; produkcja na zamówienie lotnictwa amerykańskiego korpusu piechoty morskiej; seria 102 egzemplarzy, z tego 10 to odpowiednik wersji GR Mk 1 A z silnikiem Pegasus 102, oznaczenie amerykańskie AV-8 A; pozostałe 92 egzemplarze to odpowiednik wersji GR Mk 3 z silnikiem Pegasus 103. W latach 1979-1984 zmodernizowano 47 egzemplarzy i otrzymały one oznaczenie AV-8 C; 11 egzemplarzy otrzymało oznaczenie AV-8 S; Harrier Mk 51, odmiana eksportowa z 1973, seria 10 egzemplarzy dla Hiszpanii - oznaczenie VA-1 Matador; Harrier Mk 52, egzemplarz doświadczalny z 1971, zbliżony do T Mk 4; Harrier II GR Mk 5, brytyjsko-amerykański samolot szturmowy i rozpoznania taktycznego pionowego startu i lądowania z 1986; seria 94 egzemplarzy dla lotnictwa brytyjskiego; jednomiejscowy, jednosilnikowy grzbietopłat wolnonośny, konstrukcja metalowa, wersja zmodernizowana, produkowana w zakładach Mc Donnell-Douglas; turbinowy silnik dwuprzepływowy RR Pegasus 11-21E o ciągu 9567 daN (9752 kG); 2 działka 30 mm, uzbrojenie o łącznej masie 7711 kg, podwieszane na 7 węzłach; rozpiętość 9,25 m, dł 14,12 m, wys. 3,36 m; masa własna 5783 kg, całkowita 13 494 kg; prędkość maksymalna 1113 km/h, zasięg 2400 km; oznaczenie lotnictwa amerykańskiego AV-8B; Harrier II GR Mk 7, odmiana szturmowa nocna z 1989.