JAGUAR

 

SEPECAT Jaguar, samolot myśliwsko-bombowy i szkolno-bombowy z 1969 produkowany w kilku wersjach dla lotnictwa Francji i Wielkiej Brytanii; dwusilnikowy, 1-2-miejscowy górnopłat wolnonośny, skrzydła skośne 40°, podwozie trójpodporowe wciągane w locie; oblot prototypu 23 III 1969; łączna produkcja 512 egz. Odmiany: Jaguar A, jednomiejscowy samolot myśliwsko-bombowy i bezpośredniego wsparcia z 1969, produkowany dla lotnictwa francuskiego; seria 160 egz.; prototyp oblatano 23 III 1969; od 1973 w służbie lotnictwa francuskiego; dwa turbinowe silniki dwuprzepływowe Rolls Royce Turbomeca Adour Mk 102 o ciągu 2275 daN (2295 kG) każdy, z dopalaniem 3250 daN (3330 kG); 2 działka 30 mm, pociski rakietowe, bomby o masie do 4535 kg; rozpiętość 8,69 m, dł. 15,52 m, wys. 4,89 m, pow. nośna 24,0 m2; masa własna 7000 kg, całkowita 11 000 kg, maks. 15 500 kg; prędkość maks. 1593 km/h, pułap 14 300 m, zasięg 1315 km, maks. 4210 km; Jaguar B, dwumiejscowa wersja szkolno-bojowa produkowana dla lotnictwa brytyjskiego z 1971; oznaczenie RAF - Jaguar T Mk 2; seria 37 egz.; dwa turbinowe silniki dwuprzepływowe Rolls Royce Turbomeca Adour Mk 104 o ciągu 2340 daN (2386 kG) z dopalaniem 3825 daN (3900 kG); 1 działko 30 mm, bomby; dł. 16,42 m; oblot prototypu 30 VIII 1971; Jaguar E, wersja dwumiejscowa, szkolno-bojowa z 1968 lotnictwa francuskiego; produkcja seryjna od 1971, 40 egz.; silniki jak Jaguar A, prototyp oblatano 8 IX 1968; Jaguar M, prototyp pokładowego samolotu myśliwsko-bombowego z 1969 dla lotnictwa francuskiego; nie produkowany seryjnie; Jaguar S, jednomiejscowy samolot myśliwsko-bombowy i bezpośredniego wsparcia z 1969 produkowany dla lotnictwa brytyjskiego; oznaczenie RAF - Jaguar GR Mk 1; seria 165 egz., produkcja seryjna od 1972; napęd jak Jaguar B; uzbrojenie jak Jaguar A; wymiary jak Jaguar A; masa własna 7100 kg, całkowita maks. 15 500 kg; prędkość maks. 1800 km/h, zasięg maks. 4200 km; Jaguar International, jednomiejscowa, eksportowa wersja samolotu myśliwsko-bombowego z 1976 zamówiona przez lotnictwo Omanu (20 egz.), Ekwadoru (12 egz.), Nigeru (18 egz.), Indii (30 egz. oraz licencja na 120 egz.). Oblot prototypu 19 VIII 1976; dwa turbinowe silniki dwuprzepływowe Rolls Royce Turbomeca Adour Mk 804 o ciągu z dopalaniem 3825 daN (3900 kG) każdy.