Messerschmitt A.G.

Messerschmitt A.G., Messerschmitt, Me, Bf, niemieckie zakłady lotnicze w Augsburgu, działające pod tą nazwą od 1938; stanowiły kontynuację wytwórni lotniczej Messerschmitt Flugzeugbau w Bambergu k. Norymbergi, założonej w 1923 przez konstruktora Willy Messerschmitta. W 1928 wytwórnia połączyła się z zakładami lotniczymi Bayerische Flugzeugwerke GmbH, Bf w Monachium, które podjęły produkcję samolotów konstrukcji W. Messerschmitta. Od 1938 produkowane samoloty, głównie myśliwskie, oznaczane były symbolem Bf, później Me. Zakłady obejmowały następujące wytwórnie: Augsburg, Regensburg-Pruaffening, Regensburg-Obertraubling, Neuaubing k. Augsburga, Leipheim k. Augsburga, Lechfeld k. Augsburga, Schwaabisch Hall k. Stuttgartu, Wenzendorf k. Augsburga, Giebelstadt k. Regensburga; podstawowe konstrukcje to: samoloty dyspozycyjne Bf-108 Taifun (1934 - 885 egz.), myśliwskie Bf-109 (1935; później Me-109) - najliczniej produkowane samoloty myśliwskie (łącznie 33 000 egz.), ciężkie dwusilnikowe myśliwce Bf-110 (1936, później Me-110 - 6150 egz.), Me 210 (1939), Me 310 (1942) i Me 410 Hornisse (1943 - 1160 egz.), myśliwce rakietowe Me 163 Komet (1941 - 350 egz.), myśliwce odrzutowe Me 262 Schwalbe (1941 - 1433 egz.), sześciosilnikowe samoloty transportowe Me 323 Gigant (1941 - 212 egz.). W 1945 produkcję zakończono. Zakłady reaktywowano w Monachium w 1956 p.n. Messerschmitt A. G.; podjęły produkcję licencyjną francuskich samolotów treningowych Fouga Magister (210 egz.). W 1969 weszły w skład koncernu lotniczego Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH (MBB).

 

Więcej:

.: Messerschimitt 109 BF